Alla i hela Sverige kan ladda ner Landräddningens app helt kostnadsfritt och det finns ingen begränsning i hur många larm ni kan skicka till varandra eller hur många ni kan skicka larmen till.

 

Om du bor i ett område som omfattas av pilotstudien och vill kunna larma till larmcentralen för att få möjlighet att erbjudas volontärshjälp så ser vi oss tvungna att ta ut en avgift för förmedlingstjänsten. Detta då vi är mycket måna om hur funktion sköts och att den kvalitetssäkras. I larmcentralen vi samarbetar med är alla operatörer vårdutbildade och kompetensen finns tillgänglig alla årets dagar. Denna resurs kostar och vi erbjuder därför möjlighet att antingen betala per larmsamtal eller att ni betalar ett årsabonnemang för att kunna larma till larmcentralen flera gånger utan att debiteras varje gång.

Kostnaden är:

– Utnyttja appen kostnadsfritt och betala 150 kr inkl moms per larmsamtal till larmcentralen.

– Teckna ett årsabonnemang* för 495 kr inkl moms för att kunna larma flera gånger till larmcentralen.*

 

Om ni vill utnyttja ett GPS-baserat trygghetslarm eller en enklare mobiltelefon för att kunna larma via Landräddningen är detta möjligt med de telefoner som finns presenterade under rubriken Larma från enkel mobiltelefon. För detta kan en extra avgift tillkomma enligt respektive leverantörs prislista.
*Läs mer om villkoren för abonnemanget längst ner på denna sida.

Tanken bakom prissättningen

Landräddningen är en ideell rörelse som drivs med användarnas behov och en samhällsutmaning i fokus.

Verksamheten finansieras genom bidragsfinansiering, stöd från privatpersoner och stora insatser från de involverade parterna. Läs gärna mer om hur du kan stödja oss under rubriken Stöd oss.

Med denna utgångspunkt är det självklart för oss att vi ska göra funktionen så billig som möjlig för användarna, så att ens ekonomiska resurser inte avgöra vilken trygghet man kan få. Under den pågående pilotstudien undersöker vi larmanvändarnas betalningsvilja och hur vi långsiktigt ska kunna bli självfinansierande.

Den avgift som förekommer vid volontärsmatchning är för själva förmedlingstjänsten som larmcentralen genomför och endast för att täcka kostnaderna för tekniken och larmcentralen i samband med ett larm. Volontären ersätts inte och vi tjänar heller inte några pengar på att denna gör en ideell insats.

Vi är nyfikna på alla användares syn på denna fråga och tar gärna emot er feedback, via vårt kontaktformulär på kontaktsidan.

 

Abonnemangsvillkor för årsabonnemangen

Här kommer vi inom kort lägga ut tydlig information om villkoren för årsabonnemangen. Under tiden ber vi er kontakta kundtjänsten om ni har frågor om detta.